במאמר זה נציג מספר טיפים לכתיבת עבודות אקדמיות מוצלחות.

העבודות האקדמיות הן חלק גדול ובלתי נמנע במהלך שנות הלימודים של הסטודנט. התמודדות נכונה עם כתיבת עבודות אקדמיות יכולה להפוך את התהליך מנטל לעבודה מהנה שמניבה את הציונים הנחשקים. כך שבין אם מדובר בעבודה קצרה של מספר עמודים או בעבודה שגורמת למדפסת לעבוד שעות נוספות, ישנם מספר טיפים שיכולים להנעים ולהקל בצורה משמעותית את חווית כתיבת העבודה.

ראשית כל, יש צורך להבין שהעבודה האקדמית אינה באה לבחון את כישוריו הספרותיים של התלמיד (אלא אם מדובר בכתיבה יוצרת). לכן, סביר להניח שכתיבה ספונטנית של מה שנראה מתאים באותו הרגע, לא תניב את התוצאות הרצויות. מילות המפתח לכתיבת עבודה מוצלחת הן הבנה ותכנון. בשלב ההבנה מתחילים עם מעבר יסודי על הוראות כתיבת העבודה. אחרי כן, מוודאים שמבינים את החומר עליו מבוססת העבודה. גם במקרה שהכול נראה ברור, רצוי לעבור על כל החומר פעם נוספת על מנת לרענן ולחדד אותו. במהלך מעבר זה, רצוי למרקר את החלקים שנראים רלוונטיים ביותר לתוכן העבודה.

לאחר מכן, עוברים לתכנון. בשלב זה מומלץ ביותר לשבת מספר דקות ולתכנן סקיצה בסיסית שתייצג את העבודה. כלומר, לכתוב משפט או שניים על תוכן  הפסקאות (אם מדובר בעבודה קצרה) או הפרקים (במקרה של עבודה ארוכה). זאת כאשר יש צורך לשים דגש מיוחד על המבוא והסיכום.

בשלב בו סקיצת התכנון מוכנה, אפשר לעבור לכתיבה עצמה. רושמים טיוטה בסיסית ומתקנים לפי הצורך. השימוש במילות קישור לעולם לא יכול להזיק על מנת להוסיף זרימה ומעבר חלק והגיוני מפסקה אחת לאחרת. בנוסף, חשוב מאוד לזכור להוסיף הפניות של מקורות ביבליוגרפיים במקומות הרלוונטיים בגוף העבודה. זה בדרך כלל נעשה על ידי ציון בתוך סוגריים של שם הכותב והשנה בה יצא המאמר.

בסוף העבודה יש לצרף את הרשימה הביבליוגרפית המלאה. הרבה סטודנטים בשנה הראשונה לתואר מדלגים על שלב זה והמרצים לרוב אינם סלחניים בנושא.

לסיכום, אם נשארים כמה ימים פנויים עד מועד ההגשה, מומלץ ביותר לקחת יום הפסקה ואז לעבור על עבודה שוב עם ראש נקי. המנוחה הזאת של יום-יומיים והסתכלות מחודשת על עבודה מאוד עוזרים לבחון אותה מפרספקטיבה חדשה. כך מתאפשר לשים לב לטעויות\חסרים שהיה קשה להבחין בהם במהלך עבודה רציפה.

למידע בנושא עבודה אקדמית בחינוך לחץ כאן