אם יש שאלה אחת שמטרידה סטודנטים, ואין זה משנה האם הם לומדים במסלול לתואר ראשון, שני או אפילו דוקטורט, היא השאלה איך כותבים מאמר אקדמי.

גם מי שכישורי הכתיבה שלו אינם לוקים בחסר, וגם מי שיש לו כמה רעיונות טובים למדי או מושג כללי מאיפה מתחילים, עדיין מוצא עצמו מבולבל או מלא חששות.

הסיבה העיקרית לכך היא שלאקדמיה דרישות משלה, הן ביחס לשימוש במקורות אקדמיים והן ביחס למבנה הנדרש.

אם כן, איך מתגברים על הקשיים ועל החששות, איך כותבים מאמר אקדמי ובעיקר – איך עושים את הכל נכון ככל האפשר, ועם מינימום טעויות ותקלות?

1.מחפשים השראה

הביקור הראשון שלכם בספרייה או השיטוט הראשון שלכם באינטרנט צריך להיות מלווה במטרה אחת עיקרית והיא חיפוש השראה.

כתיבת מאמר אקדמי היא משימה מורכבת כשלעצמה, אל תסבכו את עצמכם עם בחירה בנושא שאיננו מדבר אליכם.

כמעט בכל תחום תוכלו למצוא את הנושא שאליו יהיה לכם חיבור אישי, בין אם אתם לומדים מדעי ההתנהגות, מדעי המוח או פילוסופיה.

חשבו על נושאים שמעניינים אתכם, תחומי עניין או תחביבים למשל, וחפשו מחקרים ומאמרים בתחום הלימודים שלכם – בשילוב עם מילות חיפוש בעלת עניין אישי עבורכם.

2.אוספים מקורות מידע – כמה שיותר!

לאחר שמצאתם נושא שגם לכם יהיה עניין בו, המשיכו לחפש עוד ועוד מחקרים ומאמרים.

זה יעזור לכם כחומר רקע – גם לצורך הבנה אישית שלכם את התחום, וגם לצורך כתיבה מעמיקה יותר, שמגובה בתמיכה מחקרית.

המחקרים שאתם צריכים למצוא לא חייבים לעסוק באופן ישיר בנושא או בשאלת המחקר, אלא בחלקים המרכיבים אותו. למשל, אם הנושא שלכם הוא ההשפעה של הרשתות החברתיות על ביטחון עצמי, חפשו רקע תיאורטי על רשתות חברתיות (מתי וכיצד התפתחו, השפעות אחרות שנמצאו וכיו"ב) וכן חומר רקע על ביטחון עצמי (גורמים המשפיעים עליו למשל).

כשיהיה לכם רקע עשיר ומספק תוכלו לחבר בין שני המרכיבים הללו בעצמכם.

3.מתייעצים בחברים ובמומחים

ישנם לא מעט בוגרים של אוניברסיטאות ומכללות שעוסקים למחייתם בסיוע לסטודנטים בתהליך הכתיבה של מאמר אקדמי, עבודות, סמינריונים, תזות ואפילו עבודות דוקטורט.

אם אתם לא בטוחים איך כותבים מאמר אקדמי בצורה טובה ונכונה, פנו אל בעלי הניסיון והקשיבו לעצות שלהם.

סביר להניח שיהיו להם תובנות חשובות והם יוכלו להצביע על נקודות חוזק וחולשה בעבודה או במאמר שאתם כותבים.

4.היו פתוחים לביקורת בונה

גם לאחר שתשלימו את הכתיבה, תנו את המאמר שכתבתם לחבר שאתם סומכים על דעתו, או למישהו שיש לו את הניסיון (למשל – המלווה שמצאתם בסעיף הקודם).

אם קראתם את המאמר או את העבודה שלכם עשרות פעמים, אתם בוודאי כבר לא מזהים שגיאות כתיב או טעויות ניסוח.

עין חיצונית תבחין בדברים שאתם ככל הנראה לא ערים אליהם, וזה יצמצם לכם משמעותית את טווח הטעות.